Water Marble; Förberedning

Water marble handlar om att använda nagellack i vatten, som ni kanske såg på videorna som jag visade förut.
Det är supersnyggt och går att göra så många olika mönster/designs.
 
Det första man borde göra är att förbereda sig för att doppa ner fingret. Nagellacket kan torka väldigt snabbt i vattnet så man måste ha allt förberett.
Först välja nagellack! ;)
 
 
Det var de här färgerna jag hade från början som jag provade mig fram med.
Nagellacken måste för att kunna sprida ut sig i vattnet vara 'tunna', alltså helst nyköpta nagellack som inte torkat än. Man kan exprimentera lite, men inte för mycket för då slösar man bara med nagellack.
Om nagellacken är bra så flyter de lätt ut i vattnet (som ska vara i rumstemperatur, skriver mer om det senare). Ni förstår bättre om ni exprimenterar lite och kollar på några videos. :)
När ni har fått fram de färger som ni kan använda, så får ni välja de som ni vill ha till er design. Jag skulle rekommendera att ha 2-4 färger. Men vill ni göra till exempel en regnbågsdesigns eller något, så kan ni använda mer. :)
Prova gärna en gång innan för att se om färgerna sprider sig bra tillsammans.
Sen är det dags att plocka fram alla andra saker man vill ha! :)
 
 
Saker som ni behöver till Water marble:
 
Tejp - Vilken tejp som helst duger. Jag använder scotch tape (tror jag det heter? ;))
Kopp eller mugg med vatten - Något att ha vatten i som helst inte är stort! Ju mindre desto bättre. Har man en stor kopp så sprider sig färgen så mycket och man slösar mer då. Jag använder en äggkopp. Men ta inte något som ni är rädda om, för det kommer att fastna nagellack på koppen.
Något att ta bort nagellacket med - Jag använder tops men ni kan använda.. ja vad ni har! Men helst inte något som är vasst för då om ni nuddar nageln går det lätt bort. Ni behöver några
Tandpetare eller nål - Här behöver man dock något vasst. Jag tycker en tandpetare fungerar bäst. Ha några stycken, ifall ni råkar tappa bort någon. :)
Sax - Behövs för att ta bort tejpen senare.
Nagellacksremover eller aceton - Tejpen gör inte alltid så allt går bort. :) Man behöver också tops för att ta bort misstag senare.
Nagellacken till designen - Ni kan också behöva en vit färg om ni inte har någon färg som är ljusare än alla andra. Sen behöver ni såklart basecoat (eller nail strengthener) och top coat.
 
Nagellacken jag använde: Twilight - Poseidon, Lovie Nr 118, Isadora - Sufers paradise, Dior nr 70
 
När ni har tagit fram allt kan ni antingen börja med att tejpa runt naglarna (kolla videon där nere!) eller så kan ni vänta med det. Jag tycker det är väldigt jobbigt att ha tejpen på fingrarna så jag brukar göra det när jag målat naglarna och låtit de torka helt. :)
 
 
Måla naglarna först med base coat och låt torka. Sedan målar man med det ljusaste nagellacket man har.
Efter det har torkar brukar (ska) jag tejpa naglarna. Jag har nämligen inte kommit längre än så!
Nästa del kommer imon. :)
 
Video som visar hur man bäst tejpar naglarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0